Psikolog Barış Gürkaş: “Sosyal medya benlik sunumumuzda bizi olmadığımız karakterlere dönüştürebiliyor”

Birçok araştırmaya göre sosyal medyanın aşırı  kullanımının insanlar üzerinde bıraktığı psikolojik olumsuz etkileri vardır. Konuyla ilgili “Azturkworld” sorularını, bu konu üzerinde bir sıra  çalışmalar yapan Psikolog Barış Gürkaş’a sordu. Sosyal medyaya duyulan  ihtiyaç  ve aşırı kullanımı  nedeniyle değişen benlik sunumlarıyla ilgili  Psikolog Barış Gürkaş’la  yaptığımız samimi röportajımızı sizlerle paylaşıyoruz.

 

Sosyal medya hayatımızın her anında, onu neden bu kadar  seviyoruz?

Barış Gürkaş : Çünkü sosyal medya güçlü bir iletişim merkezidir. Bu kadar rahat  iletişim kurabileceğimiz aracı neden sevmeyelim ki. Sorun sosyal medyayı aktif halde sık kullanmamızdan meydana gelen bazı sorunların özellikle dopamin ( beyinde ödül ve haz duygusunu yaratmasıyla bilinen nörotransmitter) sistemimizi,   mutluluk hormonlarımızı bile etkileyecek duruma gelmesindedir. Olumsuz etkiler artık burada kendisini göstermeye başlıyor. Onun yoksunluğunu hissetmeye başlıyoruz. Yani biliyorsunuz ki zehir diye birşey yoktur, zehir olması için aşırı dozu kullanmamız gerekir. Sosyal medya da günümüzde böyle. Neyi çok fazla  kullanırsak kullanalım artik bize zarar vermeye başlar.

Her ne kadar uzak durmaya çalışsak da yine kendimizi sosyal medyada bulmamızın sebebi nedir?

Barış Gürkaş : Sosyal medya ile dikizleme kültürümüz arttı. Kim nereye gidiyorsa biz de oralara gitmek, aynı şeyleri yapmak istiyoruz. Geride kalmak istemiyoruz. Sanki bir yarış içindeyiz, sevdiklerimizle bile yarışıyoruz. Geldiğimiz noktaya bakarsak mevcut durumda sosyal medya şirketleri ( instagram, facebook, tweeter vb. ) onları daha fazla kullanmamız için çalışıyor. Yani  bir reklam alt yapısıyla işletildiği için bu markalar, kullanıcıların sosyal medyada uzun zaman geçirmesiyle daha fazla kazanç sağlıyorlar.Onlar için önemli olan bu,  kimse kişinin bundan ne kadar etkilendiğini  zarar gördüğunü düşünmüyor tabii ki. Dolayısıyla bu bağımlılık olmuş veya olmamış mı bunu denetleyen bir üst kurum da olmadığı için  sosyal medya şirketleri  kullanıcıların beynine bir şekilde etki ederek, manipüle ederek dopaenerjik sisteminden entegre olarak daha uzun süre kullanmasını sağlıyor. Kullanıcı üzerinden  verilerle para kazanıyor.

 

Sosyal medyada takipçi  sayısının azalması, az beğeni alması kullanıcıyı nasıl etkiliyor?

Barış Gürkaş : Bu tarz durumlarda kişi özgüven eksikliği problemlerini yaşamakla daha çok  sosyal kaygı  içerisine girme durumuyla karşılaşabiliyor. Son dönemlerde özgüven eksikliği ve sosyal kaygıyla ilgili sorunların daha da  arttığı söylenebilir. Başka bir taraftan bakarsak takipçi sayısının  fazla olması örneğin bir milyon takipçiniz varsa ona göre de reklam alırsınız  geliriniz olur. Yani aslında aynı zamanda kişi  bu düzenin oyuncusu gibi. Bu meslek olarak giden, popülerlik olarak da  ilerleyen,  fenomen de yaratabilen bir platformdu sosyal mecra. Sosyal medyada tüm bilgilerin kaydediliyor olması, sosyal medya şirketlerinin bu veriler üzerinden gelir elde etmesi ve aynı zamanda insanları daha fazla nasıl kullanabilecekleri üzerine bir data, bir çalışma ortaya çıkarıyor. Toplumun davranış şekli de bu durumda biçimlenebiliyor.

Sosyal medyada takipçi sayının fazla olması benlik sunumumuz üzerinde ne kadar etkilidir?

Barış Gürkaş : Normal hayatta da doğal benliğimizle ideal benliğimiz arasında bir fark var. Fakat sosyal medyayla bu farkın arası daha da açılmaya başlıyor. Olmadığımız karakterlere dönüşmeye başlıyoruz. Normalde gitmediğimiz yerlere gidiyormuş gibi görünmeye çalışıyoruz. Yaşamadığımız hayatları yaşıyormuş gibi yapmaya başlıyoruz. Tabi burdakı durum arkadaş çevremizle kendimizi kıyaslamızla da alakalı. Arkadaşım nasıl giyiniyor, ben de onun gibi giyineyim. Onun  gittiği yerlere ben de gideyim. Birey bir şekilde bunu yapmanın yollarını arıyor. Daha fazla gezeyim, daha fazla fotoğraf paylaşayım kaygısına giriyor. Bu anlamda bu bizim hem koşturmamıza hem de  yaptığımız paylaşımlarla farkında bile olmadan arkadaşlarımızı  depresif ruh haline itebiliyor. Aynı zamanda  arkadaşlarımızı izleyerek, dikizleyerek bizde  kendimizle kıyaslıyıp depresif ruh haline girebiliriz.

 

 

azturkworld

“İki Devlet, Tek Millet” Azturkworld, Azerbaycan ve Türk dünyasının çeşitli haberlerini yapmakta, farklı alanların ünlü isimleriyle röportajlar gerçekleşdirmektedir. Vizyonu: Azturkworld “Hayatı Paylaş” Türkiye ve Azerbaycan arasında var olan dostluk, kardeşlik bağlarını geliştirmek. Azerbaycan ve Türkiye arasındakı sosyal, kültürel, ekonomik, vs. ilişkilerin geliştirilmesini yönünde çalışmalar gerçekleştirmek.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.